Fri fragt over 399,- | God service | 100% Dansk | Hurtig levering

Sådan får du bedre søvn


Sådan får du en bedre søvn


En god nattesøvn

Har du problemer med at falde i søvn om natten? Gør søvnen til en nydelse, noget du ser frem til og glæder dig til. Søvnen optager en tredjedel af dit liv og betyder meget for de andre to tredjedele. Din søvn er ikke noget, som bare skal overstås det skal nydes og benyttes som en form for frirum til at slappe af..

Sørg for at have tid nok

Prøv at få 7-8 timers søvn hver nat. Sæt tid nok af til at få en god nat søvn, også selv om du har travlt, eller at der kommer et godt show i tv. Søvn styrker både din krop og dit sind, fordi at dannelsen af væksthormoner bliver forhøjet under dyb søvn og mængden af stress hormonerne falder. Dette vil også være med til at give dig en følelse af mere overskud i hverdagen, samt at du vil kunne overskue flere ting.

Regelmæssig døgnrytmer

En regelmæssig døgnrytme gør at dit indreur vækker dig og gør dig træt på de tidspunkter, hvor du plejer at gå i seng. Derfor kan det være rigtig vigtigt for din søvn, at have faste sengetider og faste tidspunkter du vågner op. Det vil hjælpe din krop til at optimerer din søvncyklus.

Det er meget vigtigt at din krop bliver udsat for mindst muligt blåt lys op til sengetid

Sluk elektronik mens du sover

Ved at slukke for alt elektronik før sengetid, mindsker du chancen for at din søvn bliver forstyret. Det har store konsekvenser for din søvn, hvis du aldrig kan komme langt nok ned i den dybe søvncyklus.

Undgå digitale skærm med blåt lys før sengetid

Giv dig selv tid til at falde ned og til at slappe af i mindst en time før du går i seng. Slap af med noget behageligt og beroligende, f.eks. stille musik, læsning, et varmt bad eller meditation.

Det kan også hjælpe at dæmpe belysningen sidst på aftenen. Sluk gerne tv’et en halv time til 1 time før du går i seng, da tv’et samt belysning udsender blåt lys som kan påvirke din søvn. Blåt lys er ofte den faktor som mange ikke tænker over, når de prøver at optimerer deres søvn.

Det gør blåt lys ved dig

Det blå lys aktiverer vores såkaldte Ganglie-celler, som registrer lys og sender signalerne videre til hjerne. Herefter aktiverer hjerne nervebaner, der gør at du ikke falder i søvn. Det undertrykker blandt andet det søvndyssende hormon melatonin. Melatonin er det der gør at du føler dig træt, når det begynder at blive mørkt uden for.

Blåt lys har også andre skadelig virkninger på blandt andet øjne. Blåt lys nedsætter Retinal molekyle som sidder i nethinden og føler lys, det styrer vores fotoceller som vi bruger til at se med. Retter sagt er det blå lys i for store mængder rent gift for dine øjne.

Med BLB Danmarks blå lys briller, kan du filterer det farlige blå lys fra. Du vil efter nogle få ugers brug kunne mærke en klar forskel i din søvn. Du kan begynde med at bruge dem blot 1-2 timer før sengetid. Brillerne fås også med styrke.

Udsolgt

Udsolgt

Dyrk motion

Husk at få motion! Pulsen skal helst op én gang om dagen. Det gør at ilt bliver transporteret rundt i blodet. Jo bedre form du er i, jo lavere hvilepuls har du. Det vil påvirke din søvn i kvalitet, du vil føle dig mere veludhvilet, da din krop kan komme længere ned i søvn cyklussen.

Dine muskler får også rørt sig. Det giver en søvndyssende effekt efter endt aktivet, hvor muskler går igang med at restituerer.

Det giver en bedre søvn men styrker også din fysiske og psykiske sundhed, hvis du har svært ved at dyrke motion så start sammen med nogle. Enten start på en idrætshold eller til en sportsgren, hvor du kan være sammen med nogle dette boster også den omgangskreds og hvem ved måske møder du nogle nye venner.

Undgå koffein før sengetid, da det vil gøre at din søvn cyklus ikke bliver så dyb, som den kunne have været

Pas på med kaffen!

Undgå koffeinholdige drikke efter kl. 16.00 (kaffe, te, cola eller energidrikke). Hold igen med alkohol og rygning, da det også kan forstyrre søvnen. Alle disse ting indholder opkvikkende stoffer som i sidste ende er med til at påvirke din søvn så meget, at det kan være svært at falde i søvn om aften.

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort